האם אמורים לקבל החזר כספי לביטול החופשה שנעשה על ידי הלקוח בעקבות מגפת הקורונה

 
השבת כספים ששולמו בגין הזמנת חבילת תיור זוגית לפיליפינים שבוטלה ע"י התובע לנוכח פרוץ מגיפת הקורונה
 

 

הזמנת חופשה בתנאים שלא ניתן לביטול – האם ניתן לקבל החזר כספי?

 

בית משפט לתביעות קטנות בכפר סבא דן במקרה זה.

 
הנתבעת מפעילת מותג תיירות בשם "פילי טורס"

התובע הזמין מחברת התיירות באמצעות שיחת ווטסאפ ושיחה טלפונית ביום 5.12.19 חבילת תיור לתקופה שבין 14.4.20 ועד ל- 6.5.20.
 
הזמנה הכוללת שהיה בבתי מלון, טיסות פנים ואטרקציות בפיליפינים.
 
תמורת החופשה שילם התובע לחברת התיירות סכום של 24,500 ₪.
 
ביום 11.3.20 התובע פנה הטלפונית לנציג הנתבעת בעקבות התפשטות מגפת הקורונה לביטול הטיסות לחו"ל כמו גם הטיסות הפנימיות בפיליפינים מאחר וחשש להתפשטות המגיפה ובקשה לבטל את ההזמנה וקבלת החזר כספי.
 
נציג הנתבעת ענה כי על התובע לשלוח דוא"ל מסודר לצורך טיפול בפניה.

ביום 12.3.20 התובע פעל בהתאם לבקשת נציג הנתבעת ושלח הודעה על ביטול ההזמנה ,אך לא קיבל מענה.
 
לפנייתו החוזרת של התובע, נציג הנתבעת ענה כי ממתין לתשובת הספקים .
 
התובע טען כי במקביל השיבה חברת איסתא, כי ביטלה את הטיסות הבינלאומיות ליעד הנ"ל את כספי ההזמנה.
 
לאחר כעשרה ימים, התובע יצר קשר עם הנתבעת והסביר כי הוא וזוגתו זקוקים להחזר הכספי, אלא שאז נאמר לו כי מדובר בהזמנה שאינה ניתנת לביטול.
 
נציג הנתבעת סירוב להשיב את הכספים בהסתמך על תנאי ההזמנה על פיהם אין אפשרות לבטלה או לשנותה ועל כן בהעדר אפשרות לפנות לספקים והימשכות הסגר השיב את פני התובע ריקם.
 

התובע התרעם על שימוש בתנאי הנ"ל משום שלטענתו אין הוא חל במקרה שבו ביטול ההזמנה נועד על רקע מצב חריג עולמי שבו לא ניתן כלל לממשה.
 

הכנת כתב תביעה מגדילה את הסיכויים לזכייה בתביעהלהגשת תביעה קטנה

האם ניתן לממש את חבילת הנופש למרות הסגר?

 
התובע התוודע לקבוצת לקוחות שהזמינו אצל הנתבעת ומצאו עצמם באותו מצב לרבות קבלת מסרון הכולל טבלה בה מוצעת הטבת מימוש עתידית בתוקף לחודשיים ללא אפשרות המרה כספית.
 
לאחר קבלת מסרון נוסף מנציג הנתבעת בדבר קיומו של סגר בפיליפנים הנמשך עד ל 15.8.20 התובע החליט לפנות ביוזמתו לכל אחד מהספקים הנזכרים בהזמנה ובשוברים שסופקו לו על מנת לברר אפשרות להחזר כספי לנוכח משבר הקורונה.
 
התובע צירף לכתב התביעה את תשובות חלק מהמלונות וחברת התעופה הפנים ארצית ונענה כי ההזמנה בוטלה וכי לא בוצע חיוב או ניתן החזר מלא (Full refund ).

חברת התיירות המליצה לרכוש ביטוח המכסה את כלל האפשרויות במקרה של צורך בביטול

תנאי ההזמנה לא מאפשרים החזר כספי

הנתבעת ביקשה לדחות התביעה לגופה בהעדר עילה הואיל ועל פי תנאי ההזמנה נכתב מפורשות שההצעה היא ללא אפשרות של שינוי או ביטול וכי מומלץ למזמין לרכוש ביטוח המכסה את כלל האפשרויות במקרה של צורך בביטול .
 
הנתבעת טענה כי בהעדר עריכת ביטוח ע"י התובע, נטל על עצמו סיכון שהתממש ,מה עוד שהנתבעת בחלק ניכר מהמקרים , שילמה לספקים כספים תוך זמן קצר מההזמנה ונשאה בהוצאות.
 
הנתבעת טענה כי על פי תקנות הגנת הצרכן הוגבלה זכות הביטול בנוגע לשירותי הארחה ונופש הניתנים בחו"ל.
 

האם מועד הזמנת החופשה חשוב?

 
השופטת קבעה כי אין ספק כי מדובר במשבר עולמי העומד ברקע ביטול ההזמנה ע"י התובע ועניין הקורונה לא היה צפוי כלל ולא היה ידוע בעת כריתת ההסכם.
 
השופטת קבעה כי לא עלה בידי הנתבעת להציג ולו ראיה אחת בדבר פניה לספק כלשהו בחו"ל להשבת הכספים.
 
השופטת קבעה כי טענתה של הנתבעת כי העבירה כספים לספקים בחו"ל באופן מרוכז לא הוכחה.

מי אחראי להוכיח כי חברת התיירות העבירה כספים לצד ג

מי אחראי להוכיח כי חברת התיירות העבירה כספים לצד ג

 
לעומת זאת השופטת קבעה כי התובע הוכיח באמצעות ראיות שהוגשו כי פנה לחלק מהספקים ונענה שלאור המצב המיוחד של משבר בקורונה לא חויבה המזמינה בעבור השירות.
 
השופטת קבעה להורות על השבת מרב הכספים ללא השהיה ומטעמי צדק בניכוי הוצאות הנתבעת.
 
השופטת קבעה כי ההזמנה בוצעה כשלושה חודשים טרם הידיעה על תחילת המשבר, התובע ביטל את ההזמנה כחודש לפני המועד המתוכנן ליציאה, הטיסות לחו"ל בוטלו ולא ניתן היה לממש את ההזמנה מה גם שלא מומשה בפועל.
 
מעל לכל, הוכח ע"י התובע שחלק מספקי רכיבי ההזמנה לא חייבו את הנתבעת או מי מטעמה בעבור ההזמנה.
 

בית משפט לתביעות קטנות בכפר סבא פסק על הנתבעת לשלם לתובע סך של 22,000 ₪.

 
פרטי פסק הדין: 28749-10-20, גבע נ' לייף סלז' בע"מ ואח'
 
 
 
 
 

נגרם לך נזק וזקוק לעזרה?

 
 

אז איך מתחילים? לחצו כאן

 
 
 
 

מידע בלבד
מידע בלבד
מידע בלבד

הכנת כתב תביעה מגדילה את הסיכויים לזכייה בתביעהלהגשת תביעה קטנה